Czas na twoje podsumowanie – tydzień 27 – Biegam z Wiolką

Czy jesz poziomkę ananasową, poziomkę wielkoowocową, truskawki?

Te trzy nazwy dotyczą jednego owocu. Piękne, soczyście czerwone, czasem białawe, świetnie rosnące także w Polsce truskawki są nie tylko smaczne, ale i bardzo zdrowe.

Czy wiesz, że jest ich prawie 2000 odmian?

Truskawka powstała w XVIII w. poprzez przypadkowe skrzyżowanie dwóch gatunków poziomki (wirgilijskiej oraz chilijskiej). Zachwyca swoim smakiem, wyglądem jak i bogactwem.

Dlaczego warto jeść truskawki?

Ze względu na ich właściwości zdrowotne.

Zawierają

  • cynk
  • potas (obniża ciśnienie krwi)
  • fosfor i wapń (wzmacniają kości)
  • magnez (koi nerwy)
  • mangan (poprawia pamięć)
  • żelazo (chroni przed anemią)
  • pektyny
  • fitocydy (związki o silnych właściwościach bakteriobójczych, sprzyjają leczeniu stanów zapalnych, wpływają korzystnie na układ krążenia)
  • kwas elagowy (wspiera układ odpornościowy, ma właściwości antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe)
  • kwasy fenolowe
  • flawonidy
  • błonnik
  • antocyjany (barwniki nadające kolor, zmniejszają ryzyko tworzenia blaszek miażdżycowych)
  • bromelinę (w dojrzałych owocach)
  • Vit A, B1, B2, B3, B6, B9, E, C
Truskawki w wiaderku

W 100 g tych owoców zjadasz tylko 33 kcal, 0,7 g białka, 0,4 g tłuszczy, 7,6 g węglowodanów, 1,8 g błonnika, 0,1 g omega-3, 0,14 g omega-6, 90,5 g wody i aż 66 mg Vit C.

Truskawka zawiera więcej Vit C niż cytrusy.

Pamiętaj, że dojrzałe owoce mają aż o 20% więcej Vit C niż dojrzewające. Truskawki obniżają także poziom złego cholesterolu LDL i triglicerydów.

Niestety mają jedną wadę - zawierają salicydy. Są to związki, które często uczulają. Zatem, jeśli nie wiesz, czy masz uczulenie na nie, nie jadłaś też wcześniej poziomki ananasowej, to sprawdź najpierw jedząc małą ilość.

To co? Jadasz poziomki wielkoowocowe? Jak najczęściej je serwujesz? Co z nich przygotowujesz? Napisz swoją ulubioną potrawę z truskawkami w komentarzu pod tym wpisem.

W 100 g tych owoców zjadasz tylko 33 kcal, 0,7 g białka, 0,4 g tłuszczy, 7,6 g węglowodanów, 1,8 g błonnika, 0,1 g omega-3, 0,14 g omega-6, 90,5 g wody i aż 66 mg Vit C.

Truskawka zawiera więcej Vit C niż cytrusy.

Pamiętaj, że dojrzałe owoce mają aż o 20% więcej Vit C niż dojrzewające. Truskawki obniżają także poziom złego cholesterolu LDL i triglicerydów.

Niestety mają jedną wadę - zawierają salicydy. Są to związki, które często uczulają. Zatem, jeśli nie wiesz, czy masz uczulenie na nie, nie jadłaś też wcześniej poziomki ananasowej, to sprawdź najpierw jedząc małą ilość.

To co? Jadasz poziomki wielkoowocowe? Jak najczęściej je serwujesz? Co z nich przygotowujesz? Napisz swoją ulubioną potrawę z truskawkami w komentarzu pod tym wpisem.

Truskawki w wiaderku

A biegowo?

Ponieważ 10.07.2021 startuję w TriCity Trial na dystansie 83,3 km ten tydzień był łagodny. Wykonałam dwa mocne treningi w Impulse Training Gdańsk - Meon EMS, pojeździłam z rodzinką rowerem i przebiegłam 16,94 km.

W sumie od początku roku 2021 przebiegłam 2239 km. Gdybym biegła dookoła województwa pomorskiego byłabym już 3 raz na 55 km we Władysławowie.

Ściskam, Wiolka

Sprawdź, gdzie aktualnie już byłabyś/byłbyś, gdybyś biegła/biegł ta trasę w rzeczywistości.
Napisz tą informację także w komentarzu. Mapę biegu możesz pobrać tutaj.

Jestem z Ciebie bardzo dumna i trzymam kciuki za każdą aktywność jaką realizujesz.
Brawo!

 

Jeżeli nie zapisałaś się do zabawy, możesz zrobić to teraz umieszczając odpowiedni komentarz pod wpisem z zasadami.

Jeżeli masz ochotę otrzymywać ode mnie dodatkowe materiały,
zyskać wiedzę ultramaratonki,
wesprzeć mnie w przygotowaniach do biegów,
dołącz do grona moich patronów.

Pozostaw komentarz